Historie
SOG ict is in 1999 in Delft opgericht. Vrijwel alle medewerkers in de eerste jaren waren student aan de TU Delft. In die tijd werden kleine- en middelgrote bedrijven voorzien van IT infrastructuur, servers en desktops met bijbehorende software en ondersteuning. Er werd vooral gericht op kantoorautomatisering. Dat we hier goed in waren bleek ook wel, een veeleisende groep advocatenkantoren en andere zakelijke dienstverleners is vele jaren trouw gebleven aan SOG ict. Kortom we ontwikkelden ons tot een IT leverancier met brede kennis en full-service ondersteuning.
Door de jaren heen is IT en de bijbehorende dienstverlening veranderd. Waar het onderhouden van netwerken, internetverbindingen en servers oorspronkelijk behoorlijk wat kennis vereiste, ging ook de klant meer eisen. 24 uur per dag, 7 dagen in de week ondersteuning. Overal toegang. Minimale downtime. Datacenters waren echter nog niet vrij toegankelijk, dus werden er serverruimtes bij bedrijven ingericht, die voorzien waren van redundantie op stroom-, verbinding- en infrastructuur vlak. Er werden mini-datacenters op bedrijfsniveau ingericht, waarbij ook de eerste stappen werden gezet richting virtualisatie. SOG ict ontwikkelde zicht naast kantoor automatiseerder, met de bijbehorende software pakketten, ook steeds meer op het vlak van infrastructuur, servers en virtualisatie.
Vanaf 2010 worden datacenters steeds toegankelijker. Voor de bedrijven met aanzienlijke lokale serverruimtes op meerdere locaties werd het inrichten van aanvankelijk uitwijklocaties en later centrale omgevingen in datacenters steeds aantrekkelijker. Ook de leverbare benodigde verbindingen en bandbreedte kwamen financieel binnen bereik. SOG ict moest zich hierdoor steeds meer ontwikkelen tot een hosting provider met een specifieke doelgroep. Met eigen servers, storage en infrastructuur in een datacenter konden de klanten van SOG ict optimaal worden bediend. Ook het beheren van de omgevingen van de klanten behoorde natuurlijk tot de dienstverlening.
Door de opgedane kennis werd steeds meer gevraagd om hulp bij migraties, inrichting van datacenters en opzetten van infrastructuur. Hierdoor werd ook het team van SOG steeds breder inzetbaar. Dit had tot gevolg dat de medewerkers op het ene moment ondersteuning leveren bij het gebruik van MS Word of het verzenden van een email, maar op het andere moment de snelheid van een server aan het verbeteren waren. Of redundantie in netwerkinfrastructuur aan het configureren. Hoewel deze kennis bij vrijwel alle medewerkers aanwezig was, ligt het voor de hand dat iedereen andere interesse heeft. Het bleek noodzakelijk om de koers van SOG ict beter vast te leggen en het team hier gericht op samen te stellen.
Sinds enkele jaren legt SOG zich toe op het inrichten en verbeteren van lokale en remote infrastructuur, netwerken en (virtuele) omgevingen met bijbehorende applicaties. Steeds minder eigen hardware, maar servers en desktops in de cloud. Denk ook aan thuiswerken met Microsoft Teams, in Teams geïntegreerde VoIP telefonie, cloud opslag en cloud backup. Ook het testen van deze zaken met bijbehorende adviezen, al dan niet met uitvoering hiervan behoort inmiddels tot de kern van de werkzaamheden van SOG.